OM HOPPLA

Hoppla er treningsglede for alle!

Hoppla er enkel og supereffektiv gruppetrening som alle kan være med på. For mange er det ekstra motiverende og effektivt å trene sammen med andre, og da øker også sjansen for at du klarer å holde på de gode treningsvanene.

Hoppla er en del av Heile deg Coaching og trening. Les mer om Heile deg her:

Hoppla foregår utendørs – rain or shine – året rundt. Om vinteren møtes vi ved Kjelsås skole, og der har vi mulighet til å trekke under tak for styrketreningen. Er det veldig kaldt tilpasser vi timen med mer bevegelse og mindre styrketrening, og kler oss med flere lag. I sommerhalvåret holder vi til på vakre Frysja, og benytter oss av både stier, bakker og plener der.

Hoppla skal være lavterskeltrening for alle som har lyst til å bevege seg. Kan du gå raskt, kan du bli med på Hoppla. Du tilpasser selv hvor hardt du vil ta i på Hoppla, men vi trenere heier og oppmuntrer deg til å ta ut det du kan. Hopplagjengen fungerer også som en stor heiagjeng – når noen er i mål heier vi alltid på de som kommer bak. Da klarer man alltid å ta ut enda litt mer enn man trodde på forhånd. 😀😅 Selv om nivået er ulikt i gruppene, er det aldri noen som blir hengende etter eller som trenger å tenke på at man ikke er like sprek eller sterk som de andre. Alle trener ut fra eget nivå og forhold. Vi trenere hjelper til slik at teknikken blir riktig, og finner også alternative øvelser hvis det er noe du ikke kan gjøre pga skade f.eks. Hoppla er ingen høylytt ”boot camp”, men et treningsfellskap med treningsglede og mestring i fokus.

Våren 2017 ble jeg utdannet personlig trener ved Norges Idrettshøyskole. I tillegg til gruppetimer på Kjelsås har jeg også trening for bedrifter og organisasjoner, i tillegg til 1-1 timer personlig trening. Jeg er også sertifisert coach, og tilbyr fysisk trening kombinert med mental trening, der vi jobber med ulike utfordringer – som kan være relatert til treningsmotivasjon eller til andre deler av livet.

Hvordan foregår en typisk Hoppla-trening?

Vi starter alltid timen med en oppvarmingsrunde. Så blir det kondisjonstrening i form av korte intervaller/stafett/bakkedrag/taudrag. Løpingen foregår nå på et begrenset område, slik at ingen blir liggende etter de andre. I styrkedelen kan vi ha fokus på spesielle muskelgrupper (styrketrening for løping, magetrening, kjernemuskulatur, rumpe&lår), eller mer all-round trening for de store muskelgruppene. Vi bruker egen kroppsvekt og enkle hjelpemidler som tau, strikker osv. De siste minuttene roer vi ned tempoet med litt stretching, yoga eller avspenning.

Hopplas filosofi –
AMIGO – treningsglede for alle!


A: Anerkjennelse
M: Mestring
I: involvering/innflytelse
G: glede, moro
O: oss-følelse

Vi har et positivt fokus på hva vi har fått til, og at vi har fått trent, og gir hverandre skryt og anerkjennelse. Trenerne gir konkrete tilbakemeldinger og tips. Vi legger opp til trening som alle kan få til, og som man kan strekke seg litt etter – både de som er spreke og sterke fra før, og de som er nybegynnere. Å kjenne på mestring og “yes, jeg gjorde det!” er viktig for oss. Alt er alltid bedre enn ingenting, så vi oppmuntrer deg til å komme på trening selv om formen ikke er helt på topp, litt forkjøla, en liten skade el.l – og så tilpasser vi treningen sammen slik at du kan gjøre litt likevel. Du får en sms-påminnelse noen timer før trening, der du kan gi beskjed hvis du ikke kan komme. Vi feirer hver trening med “Hoppla-klasken” der vi løper mot hverandre som to lag og “takker for kampen”. Vi legger inn mye lek og moro i treningen, små konkurranser/stafetter, kortspill, og holder en uhøytidelig stemning selv om vi fokuserer på at treningen skal være effektiv. Oss-følelsen: vi er en gjeng som heier på hverandre og støtter hverandre. Vi bryr oss om de andre på gruppa, og vi har også ulike sosiale sammenkomster gjennom året.

Hopplatrening på Frysja.

Litt Hoppla-historie

Hoppla ble startet høsten 2010 på Kjelsås. Jeg hadde akkurat blitt bitt av løpebasillen, og hadde hørt at intervaller var tingen for å forbedre formen i en fei. Nærmere bestemt 4 x 4 intervaller. Dette skjønte jeg raskt at jeg ikke kom til å klare på egenhånd, og inviterte med meg noen venninner for å løpe intervaller i skogen. Vi følte oss som noen flotte hopper på vårbeite, og dermed kom navnet Intervallklubben Hoppla!

Vi løp lange seige intervaller innover mot Maridalen, og for å holde følge måtte halvparten gå tilbake for å starte opp sammen igjen til neste drag. Vi avsluttet alltid med en runde felles styrketrening. Vi ble ganske raskt en god gjeng, og siden jeg parallelt studerte på Norges Idrettshøyskole, ble jeg treneren i gruppa og sto for opplegg og “innkalling” til trening. Dette ble til en organisert treningsgruppe høsten 2011, og siden da har gjengen vokst og Hoppla har nå fire treningstidspunkt å velge mellom i løpet av uka.

Hopplatrening høsten 2010 – foto Nordre Aker budstikke